Duitse lucht- en ruimtevaart experimenteert met vloeibare waterstof

Juli 22, 2021

In Hamburg is een onderzoekscentrum opgezet dat het gebruik van vloeibare waterstof voor de luchtvaart gaat bestuderen. Het project is een initiatief van Hamburg Airport, Lufthansa Technik, het Duitse Ruimtevaartcentrum (DLR) en het Centrum van Toegepaste Luchtvaarttechniek (ZAL). Momenteel is het gebruik van vloeibare waterstof nog een grote technische uitdaging. Door nu al onderzoek te verrichten, hoopt het samenwerkingsverband als eerste waardevolle informatie te verkrijgen over het gebruik van deze experimentele brandstof.

Bron: Lufrhansa Technik

Velen zien waterstof als dé weg voor een uitstootvrije luchtvaart. De technologie die vliegen op waterstof mogelijk maakt, bestaat nog niet. Waterstof wordt doorgaans bewaard in gasvorm. Een vliegtuig verbruikt echter zoveel energie dat er een energiedichtere vorm van waterstof nodig is, namelijk vloeibare waterstof. Waterstof wordt pas vloeibaar bij een temperatuur van -253 °C. Ondanks deze uitdagingen, beschouwt het consortium waterstof als de duurzame vliegtuigbrandstof van de toekomst.

Voor de tests wordt gebruik gemaakt van een uit de roulatie gehaalde Airbus A320. Eind dit jaar hopen de onderzoekers de “meest urgente ontwikkelingsgebieden die nader bestudeerd moeten worden” geïdentificeerd te hebben. In 2022 start men met het ombouwen van het toestel tot een experimenteel waterstofvliegtuig. Het zal echter nog wel even duren voordat er daadwerkelijk vluchten plaatsvinden; de focus ligt voor nu op het ontwikkelen van de “omvangrijke onderhoudsprocessen die nodig zijn bij het gebruik van deze waterstoftechnologie.” 

Bron: Lufthansa Technik