Eerste met waterstof aangedreven binnenschip voor bulktransport

volendam.jpg

November 25, 2021

Het Belgische chemische bedrijf Inovyn heeft een partnerschap aangekondigd met het Nederlandse binnenvaarttankerbedrijf VT Group. Samen zullen de bedrijven een bulkschip voor de binnenvaart van vloeibare chemicaliën ontwikkelen dat op waterstof vaart. Volgens Inovyn is de ontwikkeling van een dergelijk bulkschip een Europese primeur.

Bron: Inovyn

Het met waterstof aangedreven binnenschip zal tussen Antwerpen en het Waalse Jemeppe grondstoffen voor Inovyn vervoeren tussen haar vestigingen in beide plaatsen. Volgens Inovyn is de koolstofarme waterstof, die als brandstof zal dienen, een bijproduct van de chemische productieactiviteiten van het bedrijf. Op deze manier zal het bedrijf jaarlijks ongeveer 1.000 ton minder CO2 uitstoten. 

 

"Vervoer op waterstof zal een cruciale rol spelen in het Europees pad naar klimaatneutraliteit”, vertelt Wouter Bleukx, Hydrogen Business Manager bij Inovyn. “Wij zijn daarbij de uitgelezen partner om emissies in de transportsector te verlagen. We zijn reeds een producent van koolstofarme waterstof en hebben een aanzienlijke vraag naar transport."

 

De scheepvaartsector als geheel heeft de laatste jaren steeds meer interesse getoond in het investeren in waterstof. Meer en meer verladers, scheepsbouwers en reders die hun verantwoordelijkheid willen nemen en competitief willen blijven, hebben besloten te investeren in de ontwikkeling van waterstoftechnologie. Zo kondigde het Havenbedrijf Rotterdam dit jaar aan een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar het op commerciële schaal importeren van waterstof. Ook de grootste containerrederij ter wereld, Maersk, onderzoekt momenteel hoe ze het gebruik van waterstof het beste kunnen implementeren.

Bron: Inovyn.