OVER 3 JAAR MOET VLIEGEN OP WATERSTOF TUSSEN LONDEN EN ROTTERDAM MOGELIJK ZIJN

Over 3 jaar moet het zo ver zijn. Dan is het mogelijk om met een waterstofvliegtuig vliegen tussen Rotterdam The Hague Airport en Londen. Vliegtuigbouwer ZeroAvia ontwikkelt in samenwerking met Royal Schiphol Group and Rotterdam The Hague Innovation Airport een vliegtuig dat waterstof in plaats van kerosine als brandstof zal gaan gebruiken.
Als alles volgens plan verloopt, zal het vliegtuig de eerste commerciële uitstootvrije vluchten ooit tussen tussen Nederland en Groot-Brittannië verzorgen, en mogelijk de eerste internationale ter wereld. Het toestel zal negentien zitplaatsen krijgen en aangedreven worden door propellers. Eerder is een kleiner prototype met zes zitplaatsen al succesvol getest. Het zal gebruik maken van brandstofcellen die op waterstof draaien en een elektrische motor aandrijven. Daarnaast wordt momenteel ook onderzocht hoe toeleveringsketen van waterstof het beste geïntegreerd kan worden in de dagelijkse werkzaamheden op beide vliegvelden.
CEO van Rotterdam the Hague Airport Ron Louwerse liet weten: “De uitstootvrije vluchten van Rotterdam naar Londen zullen pas het begin zijn van de groene luchtvaart. En dit zal alleen mogelijk gemaakt kunnen worden door innovatie in de sector te ondersteunen. Met Nederland als testgrond voor de luchtvaart, versterken we onze competitieve positie en onze kennis over hoe het bedrijfsleven en klimaat samengaan.”
ZeroAvia is overigens niet de enige partij die zich bezighoudt met de ontwikkeling van waterstofvliegtuigen. In Hamburg is bijvoorbeeld eerder dit jaar een onderzoekscentrum opgezet dat het gebruik van vloeibare waterstof voor de luchtvaart gaat bestuderen. Het gebruik van vloeibare waterstof in de luchtvaart is nog een technologie in ontwikkeling, die het mogelijk zal moeten maken om ook grotere vliegtuigen uitstootvrij te maken.
Bron: ZeroAvia